Servet-i Fünun


SERVET-İ FÜNUN (EDEBİYAT-I CEDİDE)-(1896-1901)           

  • Batı etkisindeki Türk edebiyatının kısa ama etkili dönemidir.Recaizade Mahmut Ekrem’in çevresinde toplanan yenilikçi genç edebiyatçılar tarafından oluşturulmuştur.
  • Tanzimat edebiyatında da olduğu gibi Fransız edebiyatının etkisinde kalınmıştır
  • II. Abdülhamit yönetiminin baskısı (istibdat) altında gelişmiş bir edebiyattır; karamsarlık, umutsuzluk, bunalım, bu döneme hakimdir.
  • Gazeteden çok dergiciliğe önem verilmiştir.
  • Sanat için sanat anlayışı döneme egemendir.
  • Tanzimat’ın hedef olarak benimsediği dilde sadeleşme unutulmuş, tersine daha da sanatlı, ağır bir dil kullanılmıştır.
  • Hüseyin Cahit Yalçın’ın Servet-i Fünun’ da yayımlanan “Edebiyat ve Hukuk” adlı makalesinden dolayı, dergi kapatılmıştır.



SERVET-İ FÜNUN ŞİİRİNİN ÖZELLEKLERİ

  • Şiirde konu ve biçim yönünden büyük yenilikler yapılmıştır.
  • Heceyle denemeler olmakla birlikte ağırlıklı olarak aruz vezni kullanılmıştır.
  • Kulak için kafiye anlayışı benimsenmiştir.
  • Şiirde musikiye, şekil kusursuzluğuna önem verilir.
  • Aruz Türkçeye uydurulmaya çalışılmıştır. 
  • Aruz kalıpları konuya göre seçilmiş, bir şiirde birden fazla aruz kalıbı kullanılabilmiştir.
  • Sone,tiriyole, balat ve terza-rima gibi Batı’dan alı-nan nazım şekilleri ilk kez bu dönemde kullanılmıştır.
  • Serbest müstezat Servet-i Fünun şiirinde çokça kullanılmıştır.
  • Arapça ve Farsçadan daha önce kullanılmamış sözcükleri kullanmayı bir hüner olarak görmüşlerdir.
  • Anlam bir mısrada değil diğer mısrada tamamlanmış şiirin bütünlüğüne önem verilmiştir.
  • Tanzimat sanatçılarından olan R. M. Ekrem’in “Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir.” anlayışıyla hareket etmişlerdir.
  • Şiirlerde aşk ve doğa gibi bireysel konular işlenmiş, sıfatlara ve doğa tasvirlerine bolca yer verilmiştir.
  • Mensur şiir örnekleri verilmeye başlanmıştır.
  • Şiirde sembolizm ve parnasizmin etkisi vardır.

SERVET-İ FÜNUN ROMAN VE HİKAYESİ

  • Roman ve hikayede teknik bakımdan Batı seviyesine bu dönemde ulaşılmıştır.
  • Konu ve karakter seçimine dikkat edilmiş, psikolojik tahlillere yer verilmiştir.
  • Roman ve hikayelerde bireysel konular işlenmiştir: Aşk, dram, hayal kırıklıkları, aile içi çelişkiler...
  • Çevre tasvirlerinde ayrıntılara girilmiş, mekan olarak İstanbul dışına çıkılmamıştır.
  • Kahramanlar eğitimli, aydın kişilerden seçilmiş, ait oldukları sınıfa göre konuşturulmuştur.
  • Roman ve hikayelerde Arapça ve Farsçanın ağırlıkta olduğu süslü, söz diziminde değişikliklere gidilen uzun ve kesik cümlelerin kullanıldığı bir dil söz konusudur.
  • Roman ve hikayede realizm ve natüralizm akımlarından etkilenilmiştir.
  • NOT :Tiyatro türünde dönemin baskısı nedeniyle hemen hemen hiçbir gelişme gösterilmemiştir.


SERVET-İ FÜNÜN’UN  SANATÇILARI


TEVFİK FİKRET (1861— 1915)

  • Önceleri sanat için sanat, sonraları toplum için sanat anlayışını savunmuş ve buna uygun eserler vermiştir.
  • Toplumsal ve siyasal ortamı Han-ı Yağma, 95’e Doğru, Balıkçılar, Haluk’un Bayramı, Tarih-i Kadim, Promete, Sis gibi şiirleriyle eleştirmiştir.
  • Karamsarlığı ve iç dünyasındaki çalkantıları şiirlerinde öne çıkmıştır.
  • Serbest müstezatı şiirlerinde başarıyla kullanmıştır.
  • Aruzla Türkçeyi, şiirle düz yazıyı başarıyla kaynaştırmayı bilmiştir.
  • Beyit ve mısra bütünlüğünü kırmış, anlamı birkaç dizeye yaymıştır.
  • Nazmı nesre başarıyla yaklaştırmış, manzum hikayeler yazmıştır.
  • Şiirlerinde noktalama işaretlerine, biçimsel mükemmelliğe, tasvire önem vermiştir.
  • “Yağmur” şiirinde olduğu gibi şiirin içeriğine uygun aruz kalıplarını seçmiş ve kullanmıştır.
  •  Şiirlerinde parnasizmden etkilenmiştir.
ESERLERİ:
Rübab-ı Şikeste                                               
Rubabın Cevabı                                      
Haluk’un Defteri                                       
Doksan Beşe Doğru                                         
Tarih-iKadim                                                   
Şemin (Hece ölçüsüyle yazdığı çocuk şiirleri)


CENAP ŞAHABETTİN (1870—1935)
  • Tıp öğrenimi için gittiği Fransa’da edebiyatla ilgilenmiş ve sembolizmden etkilenmiştir.
  • Parnasizmin ilk örneklerini o vermiştir.
  • Şiirlerinde müziğe önem vermiş, aruz kalıplarını müzikalite değerleri bakımından ele almıştır.
  • Arapça ve Farsça sözcüklerle yüklü ağır bir dili vardır.
  • Aşk ve doğa en çok işlediği konulardır .(Ona göre şiir sözcüklerle yapılmış bir resimdir.)
  • Servet-i Fünun  düzyazı alanında en önemli yazarlarındandır.
  • Kurtuluş Savaşı’na karşı çıkan şair, Milli Edebiyat’la başlayan dilde sadeleşme (yeni lisan anayışına)çabalarına karşı çıkar.
  • Hece ölçünse karı çıkmış,hece ölçüsünü         “parmak hesabı” olarak görmüştür.

ESERLERİ:
Şiir:Elhan-ı Şita,Tamat
Düzyazıları: Evrak-ı Eyyam , Nesr-i Harp,     Nesr-i Sulh  (makaleler, düzyazılar)
Gezi yazıları: Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları
Özdeyiş: Tiryakı Sözler
Tiyatro: Yalan, Körebe, Küçük Beyler


HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (1866—1945)
  • Türk edebiyatında Avrupa tarzında eser veren ilk büyük romancıdır.
  • Servet-i Fünun döneminin en güçlü yazarıdır.
  • Fransız realist ve natüralist yazarlardan etkilenmiştir.
  • Eserlerinde geniş tasvirlere ve psikolojik tahlillere yer vermiştir.
  • Hikayelerinde Maupassant tarzı hakimdir.
  • Romanlarında İstanbul’daki eğitim ve zengin kesimi konu almış, hikayelerinde halkın arasına girmeye çalışmıştır.
  • Arapça ve Farsça sözcük ve tamlamaları kullandığı ağır bir dili vardır. (Sağlığında eserlerini yine kendisi sadeleştirmiştir.)
  • Mai ve Siyah’ta Ahmet Cemil tipinden hareketle Serveti Fünun kuşağının ideallerini, beklentilerini, hayal kırıklıklarını anlatmıştır.
  • Aşk-ı Memnu’da bir Türk aile yapısını ayrıntılı olarak incelemiş ve alafranga özentisini eleştirmiştir.
  • Türk edebiyatında “mensur şiir”in ilk örneklerini o vermiştir.

ESERLERİ:
Roman:Sefile, Nemide, Bir Ölünün Hatıra Defteri, Ferdi ve Şürekası, Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu,  Kırık Hayatlar
Hikaye: Bir Yazın Tarihi, Solgun Demet,Hepsinden Acı, Aşka Dair, Onu Beklerken, İhtiyar Dost,Kadın Pençesı, İzmir Hikayeleri.
Oyun:Kabus, Füruzan, Fare
Anıları:Kırk Yıl, Saray ve Ötesi, Bir Acı Hikaye
Deneme: Sanata Dair
Mensur şiir: Mensur Şiirler, Mezardan Sesler


MEHMET RAUF (1875 1931)
  • Servet-i Fünun romanının ikinci büyük ismidir.
  • Edebi kişiliği Fransız realist ile natüralist yazarlarının ve üstadı saydığı Halit Ziya Uşaklıgil’in etkisi altında biçimlenmiştir.
  • İlk psikolojik romanımız olan Eylül’ün yazarıdır.
  • Yapıtlarında romantik duygular,hayaller ve romantik aşkları işlemiş,sosyal konulara pek yer vermemiştir.
  • Psikolojik tahlillere büyük önem verir

ESERLERİ:
Roman: Eylül, Ferda-yı  Garam, Genç Kız Kalbi,Karanfil ve Yasemin
Hikaye: Son Emel, Bir Aşkın Tarihi. Üç Hikaye
Mensur Şiir: Siyah İnciler
Oyun:Pençe,Cidal,Sansar


HÜSEYİN CAHİT YALÇIN
  • Yazı hayatına edebiyatla başlamış,zamanla fikir ve siyaset sahnesinde karar kılmıştır.
  • Eski  edebiyata karşı yeni edebiyatı,Doğu kültürüne karşı Batı kültürünü savunmuştur.
  • Yazarın dili servetifünun yazarlarına göre oldukça sade ve yapmacıksızdır.
  • “Edebiyat ve Hukuk “ makalesi yüzünden Servetifünun dergisi  kapatılmıştır.

ESERLERİ:
Roman:Nadide ,Hayal İçinde
Öykü:Hayat-ı Muhayyel, Hayat-ı Hakikiye Sahneleri,Niçin Aldatırlarmış
Eleştiri:Kavgalarım
Anı:Edebi Hatıralar,Malta Adası’nda, Meşrutiyet Hatıraları


SÜLEYMAN NAZİF

  • Servetifünun edebiyatına bağlı olmakla birlikte edebi kişiliğinin oluşmasında Namık Kemal’in çok büyük etkileri vardır.
  • Servetifünun anlayışı doğrultusunda bireysel konuları işlemekle birlikte toplumsal konulara da kayıtsız kalmamıştır.
  • Şiirlerini aruzla yazmıştır.
  • Nesri,şiirlerinden daha güçlüdür.Yazar,bir hitabet ustası olarak kabul edilir.
  • Türkçülük akımına ve dilde sadeleşmeye karşı çıkmıştır.

ESERLERİ:
Şiir:Gizli Figanlar,Malta Geceleri,Firak-ı Irak
Düzyazı:Çal Çoban Çal,Tarihin Yılan Hikayesi,İki Dost


CELAL SAHİR
  • Edebiyata  servetifünun  ile başlamış daha sonra milli edebiyata geçmiştir.
  • Milli edebiyata geçtikten sonra  heceyi kullanmış, toplumsal sorunlarla daha çok ilgilenmeye başlamıştır.

ESERLERİ:
Şiir:Beyaz Gölgeler,Siyah Kitap


HÜSEYİN SUAT YALÇIN

  • Mizahi ve alaycı bir üslubu vardır.
  • Servetifünun   sanatçıları içinde tiyatrodan en çok ilgilenen sanatçıdır.
  • Darulbedayi’nin kurulmasında önemli katkıları olmuştur.

ESERLERİ:
Şiir:Lane-i Melal ,Gave destanı
Oyun:Kirli Çamaşırlar,Yamalar,Kayseri Gülleri


SERVET-İ FÜNÜN’UN BAĞIMSIZ SANATÇILARI


HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR (1864 —1944)

  • Sevetifünuncuların etkili olduğu bir dönemde bu topluluğa girmemiştir
  • Ahmet Mithat Efendi’nin “halk için roman” anlayışına uygun eserler vermiştir
  • İlk romanı “Şık” ile tanınmış ve sevilmiştir.
  • Halkın diliyle (Özellikle mahalle kadınlarının dili) ve mizahı bir üslupla halkı aydınlatıcı romanlar yazmıştır.
  • Romanlarında İstanbul halkının örf, adet, gelenek  ve göreneklerini ve yaşayışını yansıtmıştır.Bu yönüyle sokağı edebiyata getiren sançtı olarak kabul edilir
  • Romanlarındaki kahramanlarını yetiştikleri ortamın diliyle konuşturur, sosyal çevresiyle birlikte anlatır.
  • Alafranga yaşama özenen züppe tipleri, şöhret meraklılarını, batıl inançlara düşkün insanları mizahi bir üslupla eleştirmiştir.
  • Romanları teknik bakımdan kusurludur.
  • Natüralizmden etkilenmiştir.

ESERLERİ:
Roman: Şık, Şıpsevdi, İffet, Mürebbiye, Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç, Gulyabani, Nimetşinas, Metres, Ben Deli Miyim?, Mutallaka, Kaynanam Nasıl Kudurdu, Evlere Şenlik, Utanmaz Adam, Mezarından Kalkan Şehit
Hikayeleri: Kadınlar Vaizi, Namusla Açlık Meselesi, İki Hödüğün Seyahati, Melek Sanmıştım Şeytanı, Meyhanede Hanımlar, Gönül Ticareti
Tiyatro: Hazan Bülbülü, Kadın Erkekleşince, Tokuşan Kafalar


AHMET RASİM (1864 1932)

  • Fıkra, makale ve anılarıyla tanınır.
  • Ders kitapları dışında yüz kadar eseri vardır.
  • Roman ve hikayelerinde İstanbul hayatına dair ilginç betimlemelere rastlanır.
  • En büyük özelliği yazılarını bir sohbet havası içinde yazması ve okurunu da ilk cümlede n sarıp sarmalamasıdır.
  • Dönemin siyasi ve edebi tartışmalardan uzak kalmıştır.
  • Öğrencilik yıllarında müzik dersleri almış , çoğunun güftesi kendisine ait altmış şarkı bestelemiştir.

ESERLERİ:
Anı: Gecelerim, Falaka
Fıkara:Şehir Mektupları, Muharrir Bu Ya, Ramazan Sohbetleri, Eşkal-i Zaman, Gülüp Ağladıklarım
Roman: Hamamcı Ülfet,Güzel  Eleni
Eyüp ELMAS



Yorum Gönder