Fecr-i Ati

    

FECR-İ ATİ EDEBİYATI(1909-1912)

  • 1909’da Hilal gazetesi matbaasında toplanan genç sanatçılar Fecr-i Ati’yi(Geleceğin gün doğuşu) kurarlar.  
  • Servet- i Fünun dergisinde 1909’da bir bildiri yayımlayarak kendilerini kamuoyuna duyuran bir edebiyat topluluğudur.
  • “Sanat şahsi ve muhteremdir.” diyerek gayelerini sanata  hizmet etmek olduğunu açıkladılar.
  • Servetifünuncuları yeteri kadar Batılı yanlısı olmamakla suçladılar.Batı’daki edebi topluluklar-dan faydalanmak ,en büyük gayeleri arasındadır.
  • Kendilerine özellikle Fransız edebiyatını örnek aldılar.
  • Yurdun sanata ve bilime ihtiyacı olduğunu düşünerek edebiyatın önemini ve ciddiyetini  halka anlatmak gerektiği fikrini savundular.
  • Fransız sembolistlerinden etkilendiler.
  • Aruz ölçüsüyle aşk ve tabiat konulu şiirler yazmışlar  ve serbest müstezatı kullanmışlardır.
  • Arapça ve Farsçanın etkisinde ağır bir dilleri vardır
  • Servet-i Fünün edebiyatının devamı olmaktan kurtulamamış  ve dağılmışlardır.
  •  Fecr-i Aticilerin çoğu Milli Edebiyat akımına katılmış; bu dönem bir tek Ahmet Haşim’le anılır olmuştur.

FECR-İ ATİ SANATÇILARI


AHMET HAŞiM (1884 — 1933)
  • 1909’da Fecr-i Aticilere katılmış, Fecr-i Ati topluluğu  dağıldıktan sonra da yoluna devam etmiştir.
  •  Fecr-i Ati topluluğunun ve modern Türk şiirinin en önemli şairlerindendir.
  • “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” başlığı altında şiir anlayışını açıklamıştır.
  •  Şiirde konudan çok söyleyişi önemser.
  •  Gerçek şiir,ona göre herkesin kendisine göre yorumlayabileceği şiirdir.
  •  Şiiri, duyulmak için yazılan sözden çok musikiye yakın bir tür olarak görür.
  •  Önceleri Arapça ve Farsçayla yüklü bir dili varken, zamanla Türkçe ağırlıklı bir dile yönelir.
  •  Şiirlerinde aşk ve doğa, çocukluk anıları, gerçek hayattan kaçış konuları egemendir.
  •  Güneşin doğuşu ve batışı, göl, kızıl renkler, akşam onun şiirlerinde kendisine sıkça yer bulur.
  •  Bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır
  • Sembolizmden ve empresyonizmden etkilenmiştir.
  •  “Sanat için sanat” anlayışına bağlıdır.
  • Fıkra, sohbet, gezi yazısı türlerinde de önemli eserler vermiştir.

ESERLERİ:
Şiir: Piyale, Göl Saatleri
Sohbet: Gurabahane-i Laklakan
Fıkra: Bize Göre (Bu kitaptaki bazı metinler deneme türü  içerisinde değerlendirilmek-tedir.)
Gezi yazısı:Frankfurt Seyahatnamesi



Eyüp ELMAS

Yorum Gönder