Tanzimat Edebiyatı

TANZİMAT EDEBİYATI



      1. Dönem  Tanzimat Edebiyatı’nın Genel Özellikleri:

Ø  Tanzimat edebiyatı, ilk özel gazete olan Tercüman-ı Ahval gazetesinin 1860’ta çıkarılmasıyla başlar.
Ø  Tanzimat sanatçıları, edebiyatı toplumu aydınlatmada bir araç olarak gördüklerinden “toplumiçin sanat” anlayışındadırlar.
Ø  Bu dönem sanatçılarının tamamı devlet adamı, bürokrat ya da siyasetçidir.
Ø  Birçok edebi tür ilk kez bu dönemde edebiyatımızda kullanılmıştır(Roman, hikaye, eleştiri, deneme, tiyatro…)
Ø  Tanzimat sanatçılarından Şinasi ile Ahmet Vefik Paşa Klasisizm’den ; Namık Kemal, Ahmet Mithat ve Şemsettin Sami ise Romantizm’den etkilenmiştir.
Ø  Bu dönem sanatçıları başta Fransız edebiyatından olmak üzere Batı edebiyatından etkilenmiştir.
Ø  Notalama işaretleri ilk kez bu dönemde kullanılmıştır.(Şinasi)
Ø  Bu dönem sanatçıları, eserlerinde kişiliklerini gizlememişlerdir.
Ø  Bu dönemde hak, adalet, özgürlük, vatan  gibi temalar ilk kez kullanılmıştır.
Ø  Bu dönemde yazılan tiyatro eserleri oynanmak içindir.
Ø  Bu dönem sanatçıları, dilde sadeleşmeyi amaçlamışlar; ancak başarılı olamamışlardır.
Ø  Bu dönem sanatçıları; eski-yeni, doğu-batı çatışmasını işlemişlerdir.
    

      1.Dönem Tanzimat Şiirinin Genel Özellikleri

Ø  Tanzimat şiiri, içerik bakımından yeni; şekil bakımındaneskidir.
Ø  Tanzimat sanatçıları, Türk şiir ölçüsünün “hece ölçüsü” olması gerektiğini savundukları halde “aruz ölçüsünü” kullanmışlardır.
Ø  Tanzimat sanatçıları, Divan edebiyatının tersine “beyit (parça) bütünlüğü” yerine  “konu bütünlüğüne” önem vermişlerdir.
Ø  Tanzimat sanatçıları, beyit nazım birimi ve Divan şiiri nazım şekillerini kullanmışlardır.
Ø  Bu dönemde şiirde “sanatlı söyleyiş” amaç olmaktan çıkmıştır


1.Dönem Tanzimat Hikaye ve Romanının Genel Özellikleri:

Ø  Bu dönemde yazılan hikaye ve romanlar, türlerinin ilk örnekleri olmaları ve taklit yoluyla oluşturulmaları nedeniyle teknik yönden kusurludur.
Ø  Roman ve hikayelerde tesadüfler, betimlemelerde gereksiz tasvirler bolca kullanılmıştır.
Ø  Roman ve hikayelerdeki kahramanlar genellikle ölür.(Verem, intihar…)
Ø  Bu dönem roman ve hikayelerinde görücü usulüyle evlenmenin sakıncaları, yanlış Batılılaşma, köle ve cariyelerin sıkıntıları, vatan ve özgürlük gibi temalar işlenmiştir.
Ø  Roman ve hikayelerde kullanılan dil çok ağır değildir.

TANZİMAT EDEBİYATININ  1. DÖNEM SANATÇILARI

İBRAHİM ŞİNÂSİ (1826 - 1871)
Ø  Edebiyatımızdaki birçok ilkin sahibi olan Şinâsi İstanbul doğumludur.
Ø  İstanbul ve Paris’te iyi bir eğitim almış, yurda döndükten sonra da devletin çeşitli kademelerinde memurluk yapmıştır.
Ø  Edebiyatımızda noktalama işaretlerini kullanan ilk sanatçıdır.
Ø  Şinasi, edebiyatımızın Batılı anlamdaki ilk bilinçli temsilcisidir.
Ø  Şinasi, eserlerinde bilinçli bir dil kullanmaya özen göstermiş ve dönemine göre sade bir dil kullanmıştır.
Ø  Fransız klasiklerinden etkilenen Şinasi, birçok şiir çevirisi yapmıştır.
Ø  Edebiyatımızdaki ilk makaleyi yazmıştır (Mukaddime).
Ø  İlk tiyatro eserini yazmıştır.(Şair Evlenmesi)
Ø  Agâh Efendi’yle birlikte ilk özel gazete olan Tercüman-ı Ahval gazetesini çıkarmıştır.

Eserleri
  v  Durub-i EmsâliOsmâniye(Atasözleri Derlemesi)
  v   Tercüme-i Manzume (Çeviri Şiirler) (Lamartine – La Fontaine)
  v  Şâir Evlenmesi (ilk tiyatro) 
  v  Müntehabât-ı Eş’ar (Şiir Seçmeleri)
  v  Tercüman-ı  Ahval (İlk özel gazete)
  v  Tasvir-i Efkâr (Tek başına çıkardığı gazete)


NÂMIK KEMAL (1840 - 1888)

Ø  Edebiyatımızın en gür sesli sanatçısı olan Namık Kemal, “vatan şâiri” olarak da bilinir.
Ø  Tekirdağ doğumlu olan sanatçı, babasının memuriyeti sebebiyle ülkenin çeşitli yerlerini gezmiş ve iyi bir eğitim almıştır.
Ø  İstanbul’a geldikten sonra Şinasi ile tanışmış ve Yeni Osmanlılar Cemiyeti’ne üye olmuştur.
Ø  Namık Kemal, şiirlerinde daha çok aruzu kullanmış; bunun yanında heceyle yazdığı şiirleri de vardır.
Ø  Namık Kemal şiirlerinde içerik bakımından yeni, biçim bakımından eskidir.
Ø  Sanatçı; eserlerinde hak, adalet, özgürlük ve vatan gibi temaları sıkça işlemiştir.
Ø  Namık Kemal, tiyatroyu halkı eğitmede bir araç olarak gördüğünden tiyatro eserlerinde daha sade bir dil kullanmıştır.
Ø  Fransız romantiklerinden etkilenen sanatçının düz yazıları şiirlerinden daha üstündür.
Ø  “Toplum için sanat” anlayışını benimseyen Namık Kemal, birçok türde eser vermiştir.
v  Romanları: Cezmi (Tarihi ilk Roman), İntibah (Edebi ilk Roman)
v  Tiyatroları: Vatan Yahut Silistre(Sahnelenen ilk Eser)      Akif Bey,  Gülnihal,  Karabela,  Celalettin Harzemşah, Zavallı Çocuk 
v  Eleştirileri: Tahrib-i Harâbat,  Kanije Kalesi,  Tâkip, Celal Mükaddimesi , RenanMüdafânâmesi

ZİYA PAŞA (1825-1880)
Ø  Edebiyatımızın en tutarsız sanatçılarından Ziya Paşa, İstanbul’da doğmuş devletin çeşitli kademelerinde görev yapmış önemli devlet adamlarındandır.
Ø  Politikayla uğraşan sanatçı, Namık Kemal gibi Yeni Osmanlılar Cemiyeti’ne üye olmuş; ancak sürekli eski-yeni ikileminde kalmıştır.
Ø  Şiir ve İnşâ  adlı makalesinde Halk edebiyatını yüceltip Divan edebiyatını eleştirirken “Harabat” adlı eserinde Divan edebiyatını göklere çıkarır Halk edebiyatını yerin dibine batırır.
Ø  Ziya Paşa Terkîb-i Bent ve Tercî-i Bent’leriyle ünlüdür.
Ø  Ziya Paşa’nın birçok ünlü vecizesi vardır.
Ø  Divan şiiri geleneğiyle yetişen Ziya Paşa, eserlerinin  tamamında aruzu kullanmıştır.
        Eserleri:
        Harabat(Antoloji), Rüya(Röportaj)
Şiir ve İnşa(Makale),  Defter-i Âmal
Zafarnâme,  Endülüs Tarihi           
Eş’âr –ı Ziya(Ziya’nın Şiirleri),  Enginizasyon Tarihi,  Külliyât’ı Ziya Paşa,  Terkib-i Bent
Emile(Çeviri),  Tercî-i Bent

AHMET MİTHAT EFENDİ (1844-1913)
Ø  Edebiyatımızda “yazı makinesi” olarak bilinen Ahmet Mithat’ın 200’e yakın eseri vardır.
Ø  Bütün amacı halkı eğitmek olan Ahmet Mithat, hemen her türde eser vermiştir.
Ø  Ahmet Mithat, geçimini sağlamak ve halkı eğitmek amacında olduğu için eserleri teknik bakımdan kusurludur.
Ø  Romantizmin etkisinde kalan sanatçı, eserlerinde olayın akışını keserek okuyucuya bilgi verir.
Ø  Ahmet Mithat, sade ve anlaşılır bir dille bildiği her şeyi okuyucuya aktarmıştır.
Ø  Roman ve hikayelerinde meddah tekniğinden yararlanan sanatçı, edebiyatın konusunu ve  temasını genişletmiştir.
Ø  Sanatçı, 1878 yılında Tercüman-ı Hakikat gazetesini tek başına çıkarmıştır.
Ø  Edebiyatımızda ilk hikaye örnekleri olan “Letâif-i Rivâyet” eserini oluşturmuştur.
v  Romanları:   Felâtun Bey’le Râkım Efendi, Henüz 17 Yaşında,  Hasan Mellah, Dünyaya İkinci Geliş, Hüseyin Fellah,  Dürdâne Hanım,  Jön Türk, Paris’te Bir Türk
v  Hikayeleri :  Letaif-i Rivayat, Kıssadan Hisse,
v  Tiyatro:  Eyvah, Açıkbaş, Ahz-ı Sar, Çerkes Özdener
v  Gezi:   Avrupa’da Bir Cevelan


ŞEMSETTİN SAMİ (1850-1905)
Ø  Edebiyatımızda sözlük çalışmalarıyla öne çıkan sanatçı, dil alanında önemli yapıtlar vermiştir.
Ø  Sanatçı hem Doğu hem Batı dillerini iyi bilmektedir.
Ø  Orhun Kitabeleri’ni ve Kutadgu Bilig’i Türkiye Türkçesine çevirerek açıklaşmıştır.
Ø  Türk dilinin sadeleşmesinde büyük çabalar veren sanatçı, Kâmus-i Türkî adlı ilk sözlüğü oluşturmuştur.
Ø  Edebiyatımızda ilk yerli roman olan “Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat” adlı eseri yazmıştır.
 Eserleri:
v  Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat (ilk yerli roman)
v  Kamus-ı Türkî,  Kamus-ı Fransevi,  Kamus-ı Arabi (sözlük)
v  Kamus-ı A’lam (ansiklopedi)
v  Besa yahut Ahde Vefa, Gave, Seydi Yahya (tiyatro)
v  Sefiller, Robinson Crusoe (çeviri)

AHMET VEFİK PAŞA (1823-1891):                      
Ø  Tanzimat Dönemi’nin en önemli devlet adamlarından biri olan sanatçı, sadrazamlık dâhil birçok görevde bulunmuştur.
Ø  Moliere’den yaptığı çevirilerle tanınan sanatçı, döneminin “Türkçülük” ve “milliyetçilik” akımlarının ilk büyük temsilcisi.
Ø  Tiyatroyu Anadolu’ya taşıyan sanatçı, Bursa’da bir tiyatro binası yaptırmıştır.

Eserleri:  Secere-i Türkî (Tarihi Çeviri), Moliere’den Çeviriler
Lehçe-i Osmâni  , Hikmet-i Tarih, Fezleke-i Tarihi Osmânî


2.DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI GENEL ÖZELLİKLERİ
Ø  Devrin siyasi şartları nedeniyle topluma yönelik eserler yerine bireysel temalı eserler yazılmıştır.
Ø  Bu yüzden “sanat için sanat” anlayışı benimsenmiştir.
Ø  Bu dönemde gazetecilik birinci dönemdeki işlevini yitirmiştir.
Ø  Birinci dönemdeki sade ve anlaşılır dil anlayışının yerini bu dönemde süslü ve sanatlı bir dil almıştır.
Ø  Bu dönemde yazılan tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak içindir. Dolayısıyla eserler sahne tekniğine uygun değildir.
Ø  Dönem Tanzimat sanatçılarına göre “güzel olan her şey şiire girebilir”. Dolayısıyla duygular, felsefi düşünceler, metafizik konuları işlenmiştir.
Ø  Bu dönemde aruzun yanında hece vezni de kullanılmıştır.
Ø  Bu dönem sanatçıları şiirde Romantizm’in, hikaye ve romanlarda ise Realizm’in etkisindedir.
Ø  Hikaye ve roman birinci döneme göre teknik bakımdan gelişmiştir.
Ø  Şiirde Divan şiiri nazım şekillerinin yanında yeni şekiller de kullanılmıştır.
Ø  Dönem sanatçıları Divan edebiyatına karşı Batı debiyatını savundukları için Batılı örnekler vermişlerdir.
Ø  Bu dönemin en önemli özelliklerinden biri de Recaizade Ekrem ile Muallim Nâci arasında yaşanan kafiye tartışmasıdır.
Ø  Bu dönem sanatçılarından  Recâizâde Ekrem, Servet-i Fünûn edebiyatının oluşmasına zemin hazırlamıştır


TANZİMAT EDEBİYATININ  2. DÖNEM SANATÇILARI

RECAİZADE MAHMUT EKREM(1847-1914):
Ø   Dönem Tanzimat edebiyatının en önemli sanatçılarından olan Recâizaâde Ekrem, devletin çeşitli kademelerinde görev yapmış ve gazetecilikle uğraşmıştır.
Ø   Recâizâde Ekrem; şiir, tiyatro, hikaye ve roman türlerinde eser vermiştir.
Ø   Eserlerinde hem Divan şiirinin hem  Halk şiirinin hem de Fransız edebiyatının etkisi görülür.
Ø   Sanat için sanat” anlayışında  olan Ekrem’in şiirleri, teknik bakımdan kusurludur.
Ø   Şiirlerinde  Romantizm’in, hikaye ve romanlarında ise Realizm’in etkisindedir.
Ø   Muallim Naci ile girdiği kafiye tartışmasında “kulak için kafiye” anlayışını benimsemiş ve çokça taraftar  toplamıştır.
Ø   Edebiyatımızda ilk realist roman olan “Araba Sevdası”  adlı eseri yazmıştır.
Ø   Recaizade Ekrem’in en önemli  özelliklerinden biri de Servet-i Fünûn  edebiyatının oluşmasına zemin hazırlamasıdır.
Eserleri
v  Araba Sevdası  (ilk realist roman)
v  Nijat Ekrem, Nağme-i Seher, Pejmurde, Yadigâr-ı Şebab  (şiir)
v  Afife Anjelik, Vuslat, Çok Bilen Çok Yanılır, Atala  (tiyatro)
v  Muhsin Bey, Şemsa  (öykü)
v  Talim-i Edebiyat  (ders kitabı)
v  Zemzeme, Takdir-i Elhan  (eleştiri)


ABDÜLHAK HAMİT  TARHAN (1852-1938)

Ø  Tanzimat’ın  2. Dönem edebiyatının en önemli sanatçılarından olan Hamit, hem doğu hem de batı ülkelerinde elçilik yapmıştır.
Ø  Hamit, görev yaptığı ülkelerin kültüründen etkilenmiştir.
Ø  Sanatçı, şiirin hem biçim hem de içeriğinde yenilik yapmıştır.
Ø  Şiir ve tiyatrolarıyla tanınan sanatçı, romantizmin etkisinde kalmıştır.
Ø  Hamit, tiyatrolarını oynanmak için değil okunmak için yazmıştır.Bu yüzden tiyatroları sahne tekniğine uygun değildir.
Ø  “Divan edebiyatını yıkan adam” olarak bilinen sanatçı, serbest tarzda şiirler yazmış; ölçü, uyak, biçim kaygısı taşımamıştır.
Ø  Edebiyatımızda ilk pastoral şiir örneği olan ‘’Sahra’’yı yazmıştır.
Ø  Döneminde Şair-i Âzam olarak bilinen Hamit, Batı şekillerini Türk şiirine getirmiştir.
Eserleri
v  Tiyatro : İçli Kız, Sabr-u Sebat,Finten, Nesteren, Tarık, Eşber, Tezer, Sardanapal, Macera-yı Aşk, Duhter-ü Hindu.
v  Şiir : Makber ,Sahra, Hacle, Ölü, Bunlar Odur, Garam , Validem, Tayfalar Geçidi, İlham-ı Vatan .

MUALLİM NACİ(1850-1893)
Ø  2. Dönem Tanzimat edebiyatında eski edebiyatı savunan sanatçılarından olan Naci;  öğretmenlik, memurluk , gazetecilik yapmıştır.
Ø  Fransızcayı iyi bilen sanatçı, dönemindeki sanatçılara göre daha sade bir dil kullanmıştır.
Ø  Recaizâde Mahmut Ekrem ile girdiği kafiye tartışmasında “göz için kafiye” görüşünü savunmuş ve Recaizâde Mahmut Ekrem ‘i sürekli eleştirmiştir.
Ø  Medrese eğitimi alan ve Doğu kültürüyle yetişen sanatçı divan edebiyatı anlayışının yeniden canlanmasını sağlamıştır.
Ø  Muallim Naci’nin dil ve edebiyat bilimi alanında yapmış olduğu birçok çalışma vardır.
Ø  “Köylü Kızların Şarkısı” adlı şiiri ile köyden söz eden ilk şairdir.
Eserleri
v  Şiir :Demdeme(eleştirel şiir),Ateşpare, Şerore ,Füruzan , Sümbüle, Terkib-i Bent
v  Sözlük :Lugat-ı Naci
v  Anı : Ömer’inÇoçukluğu
v  Tiyatro: Heder, Ebul Gazan, Hamiyet yahut Musa
v  Istılahat-ı Edebi (edebiyat bilgileri)


SAMİPAŞAZÂDE SEZAİ (1860-1936)
Ø  Tanzimat’ın 2. Döneminin diğer önemli sanatçısı olan Sezai büyükelçilik yapmıştır.
Ø  Değişik türlerde yazmasına rağmen realist çizgide yazdığı roman ve hikâyeleriyle tanınmıştır.
Ø  Edebiyatta ilk realist hikâye olan “Küçük Şeyler “i yazmıştır.
Ø  Sanat için sanat anlayışında olan sanatçı Namık Kemal’den etkilenmiştir.
Ø  Fransız ve İngiliz edebiyatından etkilenen sanatçının dili ağırdır.
Eserleri
v  Sergüzeşt (roman)
v   Küçük Şeyler (hikâye)                                      
v   Şîr (tiyatro)
v  Rumuz-ul Edebiyat  (Düzyazı)
v   İclâl (mensur hikaye)

NABİZADE NAZIM (1862-1893)
Ø  2. Dönem Tanzimat edebiyatı gerçekçi yazarlarından olan sanatçı subaylık görevi yapmıştır.
Ø  Edebiyatın ilk köy romanı olan “Karabibik “i yazmıştır.
Ø  Öykü ve romanın konusunu İstanbul dışına taşıyan sanatçıdır.
Ø  Sanatçı, daha çok romantizm ve naturalizmden etkilenmiştir.
Ø  Sanatçı realist çizgiye uygun olarak eserlerinde kişiliğini gizlemiştir.
Ø  “Zehra” adlı roman psikolojik özellikleri  de ağır basan natüralist (tezli) bir eserdir.
Eserleri

Ø  Batılı anlamda ilk tiyatro eseri, Şinasi’nin tek perdelik töre komedyası şeklindeki “Şair Evlenmesi” adlı eseridir.
Ø  Sahnelenen ilk tiyatro eseri ,Namık Kemal’in “Vatan Yahut Silistre” adlı eseridir.
Ø  İlk  hikaye örnekleri, Ahmet Mithat Efendi’nin “Letaif-i Rivâyet” adlı hikayesidir.
Ø  Batılı anlamda ilk hikaye, Sami Paşazâde Sezâi’nin ”Küçük Şeyler” adlı hikayesidir.
Ø  Çeviri ilk roman, Yusuf Kamil Paşa’nın Fenelon’dan çevirdiği “Telemak” adlı eserdir.
Ø  Yerli ilk roman, Şemsettin Sami’nin “Taaşşuk-u Talat ve Fitnat”.
Ø  Tarihi ilk roman, Namık Kemal’in “Cezmi” eseridir.
Ø  Edebi ilk roman ,Namık Kemal’in “İntibah” eseridir.
Ø  Realist ilk roman, Recaizâde Mahmut Ekrem’in “Araba Sevdası”.
Ø  Tezli (Natüralist)  ilk roman, Nabızâde Nazım’ın “Zehra” adlı romanı.
Ø  İlk köy romanı, Nabızâde Nazım’ın “Karabibik”.
Ø  Psikolojik ilk roman, Mehmet Rauf’un  “Eylül” romanı.
Ø  Batılı anlamada ilk roman,Halit Ziya’nın  “Mai ve Siyah” adlı eseri.
Ø  İlk  mensur şiirleri  yazan,  Halit Ziya Uşaklıgil.
Ø  Mizahi  anlamda ilk dergi, Teodor Kasap’ın “Diyojen”.
Ø  İlk Türkçe sözlük, Şemsettin Sami’nin “Kamus-i Türki”.
Ø  İlk kadın tiyatrocu, Afife JALE.
Ø  İlk kadın romancı, Fatma ALİYE.
Ø  Pastoral ilk şiir,  Abdülhak Hamit Tarhan’ın  “Sahra”  adlı şiiri.
Ø  İlk antoloji,  Ziya Paşa’nın  “Harabat”  adlı eseri.
Ø  İlk makale , Şinâsi’nin Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi”.
Ø  Batılı anlamda ilk eleştiri,  Namık Kemal’in  Ziya Paşa’nın “Harabat”ına  karşı yazdığı  “Tahrib-i Harabat
Ø  İlk resmi gazete  “Takvim-i Vakâyi
Ø  İlk yarı resmi gazete  “Ceride-i Havâdis
Ø  İlk özel gazete, Şinasi’nin  Agah Efendi’yle birlikte çıkardığı  Tercüman-ıAhvâl.       




Yorum Gönder