Milli Edebiyat Dönemi


MİLLİ  EDEBİYAT  DÖNEMİ

  • Milli edebiyat akımı Ömer Seyfettin’in 1911 'de “ Genç Kalemler” dergisinde yayımladığı ”Yeni Lisan” makalesi ile başlamıştır.
  • Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp, Ali Canip Yöntem bu akımın kurucularıdır
  • Bu dönemde halkın kullandığı günlük konuşma dili ile İstanbul Türkçesi esas alınmıştır
  • Buna göre Arapça ve Farsça sözcükler Türkçedeki söylenişleri ile kullanılmalıdır
  • Eş anlamlı sözcüklerden Türkçe olanlar tercih edilmelidir
  • Dönem sanatçılarına göre aruz ölçüsü yerine milli veznimiz olan hece ölçüsü benimsenmelidir.
  • Dönem sanatçıları şiirde genellikle bireysel konuları , hikaye ve romanda ise toplumsal konuları işlemiştir
  • Dönem sanatçılarına göre Türkçe yabancı dillerin etkisinden kurtarılmalıdır, dolayısı ile Arapça ve Farsça olup da Türkçeleşen kelimeler kalmalı diğerleri çıkarılmalıdır
  • Türkiye Türkçesine öteki Türk lehçelerinden kelime alma yoluna gidilmemelidir
  • Dönem sanatçıları süslü ve sanatlı bir söyleyişten özellikle kaçınmıştır
  • Dönem sanatçıları toplum için sanat anlayışını benimsemiştir


MİLLİ  EDEBİYAT ŞİİRİNİN ÖZELLİKLERİ:

  • Bu dönem şiirlerinde yalın ve anlaşılır bir dil kullanılmış, hece ölçüsü benimsenmiştir
  • Dönem şairleri halk şiiri nazım şekillerinden faydalanmıştır
  • Şiirde doğa ve yurt güzelliklerinin yanında kahramanlık ve vatan sevgisi gibi temalarda işlenmiştir
  • Bu dönemin en önemli şiir topluluğu olan Beş Hececiler şiirde önemli bir çıkış yapmıştır
  • Milli edebiyat döneminde halka doğru ilkesi gereğince ulusal kaynaklara dönülmüştür


MİLLİ  EDEBİYAT DÖNEMİ HİKAYE VE ROMAN ÖZELLİKLERİ:

  • Tanzimat ve Servet-i Fünûn döneminde İstanbul'un dışında hemen hemen hiç çıkmayan roman ve hikaye bu dönemde Anadolu'ya da açılmıştır
  • Bu dönem roman ve hikayecileri eserlerinde yurt sorunlarını gözleme dayalı olarak anlatmıştır
  • Yakup Kadri ile Refik Halit'in Milli Edebiyata katılması ile bu dönemin hikaye ve romanı daha da güçlenmiştir
  • Roman ve hikayenin teknik bakımdan son derece geliştiği bu dönemde sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır
  • Yakup Kadiri, Refik Halit, Halide Edip ve Yaşar Nuri'nin öncülüğünde “ Memleket edebiyatı” çığırı açılmıştır
  • Eserlerde kahramanlık, vatan sevgisi, aşk ve Kurtuluş Savaşının zorlukları anlatılmıştır





DÖNEM SANATÇILARI:

ÖMER SEYFETTİN (1884-1920):

  • Modern Türk öykücülüğünün ve milli edebiyat akımının öncülerinden olan Ömer Seyfettin, “ Maupassant” tarzı (olay) hikayeleri ile tanınmıştır.
  • Sanatçı, 1911 'de “Genç Kalemler ” dergisinde yazdığı “ Yeni Lisan” makalesi ile yazı hayatına başlamıştır.
  • Balıkesir Gönen doğumlu olan sanatçı, orduda subaylık görevinde bulunmuş ve Balkan Savaşları sırasında Yunanlılara esir düşmüştür.
  • Ziya Gökalp, Ali Canip Yöntem ile Milli Edebiyatı yaymaya çalışan sanatçının 140'a yakın eseri vardır.
  • Edebiyatsız edebiyat yapmak anlayışında olan sanatçı, yalın ve anlaşılır bir dil kullanmıştır.
  • Eserlerinin çoğunda vatan sevgisi ve kahramanlık konuları işleyen, ayrıca günlük konuşla dilini kullanarak öykülerini çocukluk anılarına tarihsel olaylara ve geleneklere dayandırmıştır.
  • Hikayeleri: Kaşağı, Pembe İncili Kaftan, Beyaz Lale , İlk Düşen Ak, Bomba, Yüksek Ökçeler, Gizli Mabet, Bahar ve Kelebekler, Diyet , Yalnız Efe, Başını Vermeyen Şehit, Nadan , Kızıl Elma Neresi, Harem , Efruz Bey

ZİYA GÖKALP (1876-1924):

  • Diyarbakır doğumlu olan sanatçı,Tanzimat’tan beri süregelen Türkçülük akımını bir sisteme bağlamış ve bu sistemi eserlerine işlemiştir.
  • Ziya Gökalp, milli edebiyat akımının düşünce yönünün temelini atmıştır.
  • Milli Edebiyat akımının öncülerinden olan Ziya aynı zamanda sosyologdu.
  • Ziya Gökalp'ın en önemli ütopyalarından biri de Turnacılık fikridir
  • Ziya Gökalp 'e göre Türkçülük : Türk milletini yüceltmektir.
  • Ziya Gökalp edebiyatını düşüncelerini yaymakta bir araç olarak görmüştür.
  • Ziya Gökalp İstanbul'un işgali sırasında Malta'ya sürülmüştür.
  • Şiirleri:  Kızıl Elma, Altın Işık, Yeni Hayat
  • Düşünce yazıları: Türkçülüğün Esasları, Türk Töresi, Türkleşmek İslamlaşmak  Muasırlaşmak, Malta  Mektupları, Türk Medeniyeti Tarihi

MEHMET  EMİN  YURDAKUL (1869-1944)

  • “Milli şair veya Türk şairi” sıfatları ile anılan sanatçı Türkçülüğü ilk kez bir sanat ideali haline getirmiştir
  • Sanatçının şiirleri, sanatsal açıdan fazla değer taşımaz
  • Mehmet Emin, toplumsal sorunları da şiirleri ile dile getirmiştir
  • Mehmet Emin, sade bir dille epik ve didaktik tarzda şiirler yazmıştır
  • Sanatçı, dörtlük geleneğinin dışına çıkarak üçer, altışar ve sekizer mısralardan oluşan şiirler yazmıştır
  • Toplumcu bir sanatçı olan Mehmet Emin'in sanatçı kimliğinin oluşmasında  valilik yıllarının büyük katkısı olmuştur
  • ŞİİRLERİ:Ey Türk Uyan, Türk Sözü, Türkçe Şiirler, Tan Sesleri , Turana Doğru, Ordunun Destanı, Zafer Yolunda , Cenge Giderken

ALİ CANİP YÖNTEM (1887-1967):

  • Ali Canip, sanat hayatına Fecr-i Ati ile başlamış daha sonra milli edebiyatın kuruluşunda yer almıştır
  • Halk şiiri nazım şekillerine ilgi gösteren sanatçı bunların yanında batı edebiyatı nazım şekillerini de kullanmıştır
  • Ali Canip, 1911 'de Ömer Seyfettin ile birlikte genç kalemler dergisini çıkarmıştır
  • Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp ile birlikte Türk dilinin sadeleşmesi için çalışmışlardır
  • Sanatçı, şiirlerinde hem aruzu hem de heceyi    kullanmıştır
  • Eserleri: Geçtiğim Yol ( şiir kitabı ) , Ömer Seyfettin'in Hayatı (araştırma)  Milli Edebiyat Meselesi ve Cenap Bey’le Münakaşalarım  (makale, eleştiri) 

RIZA TEVFİK BÖLÜKBAŞI (1869-1949)

  • Döneminde ‘’Feylosof Rıza’’ (filozof) olarak bilinir.
  • Batı felsefesinin Türkiye’de yayılmasını sağlamaya çalışmış  ve  Darul Fünun’da felsefe derslerine girmiştir.
  • Sade bir Türkçe ile şiirler yazan sanatçı, hece ölçüsünü başarılı bir biçimde kullanmıştır.
  • Koşma ve nefes nazım türünde eserler yazmıştır.
  • Eserleri: Serab-ı Ömrüm  (şiir kitabı)

FUAT KÖPRÜLÜ  (1890-1966)

  • Fuat Köprülü, sanat hayatına Fecr-i Âti ile başlamış; Milli Edebiyat ile devam etmiş, edebiyat tarihi incelemeleriyle tanınmıştır.
  • Akademisyen  olan sanatçı, destanlar dönemi Türk edebiyatından başlayarak günümüze kadar olan edebiyatı dönemlere ayırarak bilimsel yöntemlerle inceleyen ilk  edebiyat  tarihçisidir.
  • Divan ve Halk edebiyatı üzerine araştırma yapıp hece ölçüsüyle şiirler yazmıştır.
  • Eserleri
  • Türk Edebiyatnda İlk Mutasavvıflar, Nasrettin Hoca, Türkiye Tarihi, Divan Edebiyatı Antolojisi, Türk Saz Şairleleri, Osmanlı Devleti’nin  Kuruluşu

YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU  (1889-1974)

  • Fecri Âti edebiyatında yazı hayatına başlamış; ancak önemli eserlerini Milli Edebiyat ve Cumhuriyet döneminde vermiştir.
  • Büyükelçilik ve milletvekilliği yapmıştır.
  • Atatürkçü kimliği ile tanınan sanatçı, hemen her türde eser vermiştir.
  • Sanatçı, ilk döneminde “sanat için sanat” anlayışını benimserken  Kurtuluş Savaşın’ın da etkisiyle 2. döneminde “toplum için sanat” anlayışını benimsemiştir.
  • Özellikle romanlarıyla tanınan sanatç,ı realist çizgide eserler yazmıştır.
  • Sanatçının mensur şiir ve anı türünde de yazılmış birçok eseri  vardır.
  • Sade anlaşılır bir dil kullanan sanatçı, tarihi ve toplumsal olayları ,toplumsal bozuklukları,kuşak  çatışması ve aydın-halk çatışması gibi temaları işler.
  • Eserleri
  • Roman :  Yaban, Kiralık Konak, Ankara , Panaroma 1-2, Nur Baba , Sodom ve Gomore , Bir Sürgün , Hüküm Gecesi
  • Anı :  Zoraki Diplomat, Vatan Yolunda, Anamın Kitabı, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, Politikada 45 Yıl, Hep O Şarkı
  • Mensur Şiir : Erenlerin Bağından ,Okun Ucundan
  • Öykü: Bir Serencam, Milli Savaş Hikayeleri
  • Monografi :  Atatürk , Ahmet Haşim

REFİK HALİT KARAY (1888-1965)

  • “Kirpi” takma adıyla bilinen sanatçı, diğer sanatçılar gibi edebiyata Fecr-i Ati ile başlamış Milli Edebiyat ile devam etmiştir.
  • Hemen her türde eser vermesine rağmen sürgünde iken yazdığı hikayeleri ile tanınır.
  • Türk hikayeciliğinin sınırlarını İstanbul dışına taşıyan sanatçı siyasi,sosyal ve kültürel konuları işlemiştir.
  • Politik tutumu yüzünden hayatının birçok döneminde sürgüne gönderilmiştir.
  • Aydede isimli mizahi dergide milli mücadele aleyhinde yazılar yazdığı için Beyrut’a oradan da Halep’e sürülmüş ve buralarda 15 yıl kalmıştır.
  • Sanatçı sürgünde iken yakından tanıdığı Anadoluy’u ve Anadolu insanını eserlerinde işlemiştir.
  • Sanatçının ; mizah ,hiciv ve fıkra türündeki  eserleri de başarılıdır.
  • Sade , anlaşılır ve akıcı bir uslubu vardır.
  • Eserleri:
  • Hikaye : Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri
  • Roman : Yezidin Kızı, İstanbul’un İçyüzü, Nilgün, Sürgün, Bu Bizim Hayatımız, Bugünün Saraylısı, Çete, Kadınlar Tekkesi
  • Mizah ve Hiciv : Kirpinin Dedikleri, Guguklu Saat,  Sakın İnanma-Aldanma-Kanma
  • Anı : Bir Ömür Boyunca,Minelhap İnelmihrap
  • Bir Avuç Saçma, Bir İçim Su ,İlk Adım

REŞAT NURİ GÜNTEKİN (1889-1956)

  • 20. yy.ın  en büyük romancılarından olan sanatçı, Anadolu’nun birçok yerinde öğretmenlik yapmış ve Anadolu’nun birçok yöresini  tanımıştır.
  • Realist bir sanatçı  olmasına rağmen eserlerinde hem romantizmin hem de realizmin etkileri görülür.
  • Eserlerinde sade, anlaşılır bir Türkçe kullanmıştır.
  • Asıl ününü 1922 yılında yayımladığı “Çalıkuşu” romanıyla kazanmıştır.
  • Başlangıçta Cemil Nimet takma adıyla eserler   vermiştir.
  • Güçlü bir roman tekniğine sahip olan sanatçı, toplumsal olaylardan etkilenmiştir.
  • Eserlerinde iyi tipler oluşturmaya çalışan sanatçı; hikaye,roman ,tiyatro,anı,makale ve  çeviri türünde eserler vermiştir.
  • Eserleri
  • Roman : Çalıkuşu, Yaprak Dökümü, Dudaktan Kalbe, Acımak, Eski Hastalık, Miskinler Tekkesi, Damga, Akşam Güneşi,  Bir Kadın Düşmanı,  Yeşil Gece, Son Sığınak, Kan Davası, Kavak Yelleri.
  • Hikaye : Tanrı Misafiri, Sönmüş Yıldızlar, Eski Ahbab, Boyunduruk
  • Tiyatro:  Balıkesir Muhasebecisi, Hançer, Eski Borç, İstiklal, Gözdağı, Taş Parçası
  • Gezi Yazısı: Anadolu  Notları

HALİDE EDİP ADIVAR (1884-1964)

  • Edebiyatın hemen her türünde eser veren sanatçı, özellikle Kurtuluş Savaşı yıllarında yazdığı eserleriyle ünlenmiştir.
  • Halide Edip ‘in romanları 3 döneme ayrılır:
  • Birinci dönemde bireysel olaylar ve kadın psikolojisini işler. (Handan , Seviye Talip , Zeyno’nun Oğlu )
  • İkinci dönemde Kurtuluş Savaşı’nı ,sosyal olayları ve Milli Mücadele ruhunu işler. (Vurun Kahpeye, Ateşten Gömlek)
  • Üçüncü dönemde genellikle töre konusunu işlemiştir. (Sinekli Bakkal , Tatarcık )
  • Sanatçı, eserlerinde sade ve anlaşılır bir dil kullanmasına karşın cümleleri düzensiz ve savruktur.
  • Sanatçı , “Sinekli Bakkal” adlı romanıyla CHP’nin 1942 yılında düzenlediği roman yarışmasında 1. olmuştur.
  • Eserleri
  • Roman : Ateşten Gömlek , Vurun Kahpeye , Sinekli Bakkal , Tatarcık, Handan, Seviye Talip, Kalp Ağrısı, Yeni  Turan, Mev’ut Hukum, Yol Palas Cinayeti, Akile Hanım Sokağı, Çaresaz
  • Anı: Türk’ün Ateşle İmtihanı , Mor Salkımlı Ev
  • Öykü: Harap Mabetler, Dağa Çıkan Kurt
  • Tiyatro : Kenan Çobanları , Maske ve Ruh

HALİDE NUSRET ZORLUTUNA (1901-1984)

  • Şiirde hece veznini kullanan  sanatçı, sanata mütâreke yılllarında başlamıştır.
  • Sade ve anlaşılır bir dil kullanan sanatçı, geleneğe bağlı kalmıştır.
  • Şiirin yanında hikaye ,roman ve deneme türünde de eser veren sanatçı, özellikle şiirlerinde kadın duyarlılığını işlemiştir.
  • Sanatçı “Git Bahar” adlı şiiriyle ünlenmiştir.
  • Eserleri
  • Şiir : Geceden Taşan Renkler , Yayla Türküsü , Yurdumun Dört  Bucağı, Ellerim Bomboş
  • Roman : Sisli Geceler, Küller
  • Öykü: Büyükanne, Aydınlık Kapı , Beyaz Selvi

HAMDULLAH  SUPHİ  TANRIÖVER  (1885-1966)

  • Sanatçı, yazı hayatına Fecr-i Âti’yle başlayıp Milli Edebiyat ile devam etmiştir.
  • İstanbul’un işgali sırasında protesto toplantıları düzenlemiş, Kurtuluş Savaşı yıllarında ise halkı harekete geçirmek için konuşmalar yapmıştır.
  • Eserleri
  • Dağ Yolu (Hitabet), Günebakan (Çeşitli düzyazılar)
  • Milli Edebiyatın Diğer Sanatçıları
  • Ahmet Hikmet Müftüoğlu
  • Necmettin Halil Onan
  • Şukufe Nihal Başar


MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ BAĞIMSIZ SANATÇILARI

MEHMET AKİF ERSOY (1873-1936)

  • İyi bir eğitim alan sanatçı, Arapça ve Farsçanın yanında Frazsızcayı da iyi bilmektedir.
  • Asıl mesleği baytarlıktır.
  • “Milli Şair” olan sanatçı; epik,didaktik ve tasavvufi konularda şiirler yazmıştır.
  •  Realist olan sanatçı, şiirlerinin çoğunda İslamiyet’i anlatmaya çalışmıştır.
  • Doğru yolun İslamiyet olduğunu anlatmaya çalışmış;,öğretici yanı ağır basan din , ahlak ve vatan gibi  konuları konuşma diliyle anlatmıştır.
  • Tüm şiirlerini aruzla yazan sanatçı, Tevfik Fikret gibi nazmı nesre yaklaştırmıştır.
  • Sanat hayatına Sıratı Mustakım ve Sebilur Reşat dergileriyle başlamıştır.
  • Şiirlerinin çoğu manzum hikaye biçimindedir.
  • Eserlerinde toplumsal konuları da işleyen sanatçı, bazı şiirlerinde naturalist özellikler taşır.
  • Mehmet Akif ‘e göre gençlik, İslam inancı ile Batı ilmini sentezlediği sürece başarılı olur.
  • Aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır.
  • Eserleri
  • Şiir : Safahat(7 bölüm), İstiklal Marşı
  • Manzum Hikaye: Seyfi Baba , Mahalle Kahvesi, Hasta, Küfe, Meyhane , Hasır

YAHYA KEMAL BEYATLI (1884-1958)

  • Üsküp doğumlu olan sanatçı; öğretim üyeliği, büyükelçilik ve milletvekilliği yapmıştır.
  • Paris’te ünlü Fransız tarihçi  Albert Sorel ‘in derslerini takip etmiş, Fransız şairlerinden özellikle de parnasyenlerden etkilenmiştir.
  • Parnasizmin edebiyatımızdaki en önemli temsilcilerinden olan sanatçı, biçim güzelliğini ön planda tutmuş; Yunan-Latin şiirini yakından tanımıştır.
  • Çağdaş Batı şiiriyle divan şiirini sentezleyen  sanatçı, Neo-klasik bir sanatçıdır.
  • “Ok” şiiri dışındaki tüm şiirlerini aruzla yazmıştır.
  • Nazmı nesirden uzaklaştıran şairdir.
  • ‘’Türkçe ağzımda anamın sütüdür.’’ diyen şair,  İstanbul Türkçesini kullanmıştır.
  • Sanatçı; şiirlerinde ahengi üstün tutmuş ve şiiri musıkiden başka türlü musiki saymıştır.
  • Parnasizmin etkisiyle Osmanlının  yükselme dönemine hayranlık duymuş ve bunu şiirlerinde işlemiştir.
  • En önemli özelliklerinden biri de  İstanbul’u eserlerinde sıkça işlemesidir.
  • Sanatçı, “Eve dönen adam” olarak  da tanımlanır.
  • Eserleri:
  • Şiir: Eski Şiirin Rüzgarıyla, Kendi Gök Kubbemiz, Sessiz Gemi, Rubailer
  • Anı:  Çocukluğum, Gençliğim,Edebi Hatıralar
  • Biyografi:  Siyasi ve Edebi Portreler
  • Deneme-Söyleşi-Makale:  Eğil Dağlar, Aziz İstanbul , Edebiyata Dair, Tarih Muhasebeleri


BEŞ HECECİLER

Özellikleri

  • Dönem şairleri; şiirde sade ,süssüz ve sanatsız bir dil kullanmıştır.
  • Dönem şairlerinin tamamı şiire aruzla başlamış daha sonra Milli Edebiyat’ın etkisiyle heceyle devam etmişlerdir.
  • Grup şairleri; şiirlerinde memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlık, yiğitlik ve aşk konularını işlemişlerdir.
  • Grup şairleri; dörtlük esasına bağlı kalmış ,bunun yanında yeni biçimler de denemişlerdir.
  • Beş hececiler; şiire Birinci Dünya Savaşı yıllarında başlamış ve Cumhuriyet döneminde de devam etmiştir.
  • Grup şairleri; ulusal-yerel sanat ve tarih motifleriyle örülü bir memleket edebiyatı meydana getirmeye çalışmışlardır.
  • Grup şairleri; halk şiiri nazım şekilleri ve geleneğinden faydalanmışlardır.
  • Dönem şairleri; Anadolu’ya romantik açıdan yaklaşarak Anadolu’yu ve Anadolu insanını anlatmışlardır.


DÖNEM ŞAİRLERİ

  • Faruk Nafiz Çamlıbel, 
  • Enis Behiç Koryürek, 
  • Halit Fahri Ozansoy, 
  • Orhan Seyfi Orhon , 
  • Yusuf Ziya Ortaç


FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL (1898-1973)

  • Beş Hececilerin yaşça en küçüğü ama en önemli şairidir.
  • İstanbul doğumlu sanatçı, tıp eğitimini bırakarak gazetecilik ve öğretmenlik yapmıştır.
  • Şiire aruzla başlayan sanatçı, heceyle devam etmiş ve lirik aşk şiirleri yazmıştır.
  • Sanatçının şiirlerinde hayal ile gerçek yan yanadır.
  • Milli Edebiyat’ta yurtçu duyarlılığını zenginleştirmiş  ve şiir dilinde yeni bir söyleyiş çığırı açmıştır.
  • Sanatçı, şiir dışında roman ve tiyatro türünde eser vermiştir.
  • Eserleri
  • Şiir: Han Duvarları, Çoban Çeşmesi, Gönülden Gönüle, Dinle Neyden, Şarkın Sultanları, Bir Ömür Böyle Geçti, Elimle Seçtiklerim, Suda Halkalar.
  • Roman: Yıldız Yağmuru
  • Tiyatro: Canavar , Özyurt , Kahraman Akın

YUSUF ZİYA ORTAÇ (1893-1967)

  • Faruk Nafiz Çamlıbel’in etkisinde kalan sanatçı, önceleri aruzla yazmış;  Ziya Gökalp ile tanıştıktan sonra heceyle şiirler yazmıştır.
  • Mizah alanında da eser  veren sanatçı, “Akbaba” isimli mizah dergisini çıkarmıştır.
  • Akbaba dergisinde yazdığı  fıkralarında siyasi mizahın özgün  örneklerini  vermiştir.
  • Sanatçının “Binnaz” adlı oyunu, heceyle yazılmış ilk manzum piyestir.
  • Sanatçının kuralcı ve sağlam bir üslubu vardır.
  • Eserleri:
  • Şiir: Akından Akına , Cenk Ufukları , Aşıklar Yolu, Bir Rüzgar Esti, Bir Selvi Gölgesi
  • Mazum Hikaye : Kuş Cıvıltıları
  • Tiyatro : Binnaz ,Nikahta Keramet , Kördüğüm
  • Gezi Yazısı: Göz Ucuyla Avrupa
  • Anı : Portreler, Bizim Yokuş
  • Fıkra: Beşik
  • Roman: Göç, Üç Katlı Ev, Kürkçü Dükkanı , Şeker  Osman

HALİT FAHRİ OZANSOY (1891-1971)

  • Öğretmen olan sanatçı ,grubun diğer temsilcileri gibi aruzla başlayıp heceyle devam etmiştir.
  • Sanatçı şiirlerinde melankoliye , egzotik sahnelere ,hüzne ve ölüm gibi temalara yer verir.
  • Sanatçının şiir dışında hikaye , roman, tiyatro ve anı türünde de eserleri vermiştir.
  • Eserleri:
  • Şiir :  Rüya , Sonsuz Gecelerin Ötesinde, Cenk Duyguları, Gülistanlar, Harabeler , Aruza Veda
  • Tiyatro: Baykuş, Nedim, Hayalet,İlk Şair
  • Roman: Aşıklar Yolunun Yolcuları, Sabra Giden Köprü
  • Anı: Eski İstanbul Ramazanları , Edebiyatçılar Geçiyor.



ENİS BEHİÇ KORYÜREK (1892-1949)

  • Şiire aruzla başlayan ve aşk konularını işleyen sanatçı, Ziya Gökalp’in etkisiyle hece vezniyle şiirler yazmıştır ve Milli Edebiyat akımına katılmıştır.
  • Epik şiiriyle tanınan sanatçı ulusal duygularla yüklü kahramanlık şiirleri yazmıştır.
  • 1946’dan sonra tasavvufa yönelen sanatçı mistik şiirler yazmıştır.
  • Sanatçı aynı şiirde değişik hece kalıplarını kullanmıştır.
  • Eserleri
  • Şiir: Güneşin Ölümü , Varidat-ı Süleyman , Miraç , Gemiciler

ORHAN SEYFİ ORHON  (1890-1972)

  • Öğretmenlik ,  gazetecilik ve milletvekilliği görevinde bulunan sanatçı, Milli Edebiyat’ın etkisiyle heceyle şiirler yazmıştır.
  • Diri bir Türkçeyle şiirler yazan sanatçı, genellikle bireysel konularda yazmıştır.
  • Sanatçı, şiirlerinde aruz ile heceyi kaynaştırmaya çalışmış; heceyle gazel yazmıştır.
  • Sanatçının şiirleri bestelenmiştir.
  • Eserleri:
  • Veda, Gönülden Sesler, O Beyaz Bir Kuştu , İşte Sevdiğim Dünya
  • Hikaye: Düğün Gecesi, Kulaktan Kulağa
  • Roman: Çocuk Adam
  • Manzum hikaye : Peri Kızı ile Çoban


Yorum Gönder