Anlatmaya Dayalı Metinler

1-Roman:
·        Yaşanmış veya yaşanabilir bir olayın ayrıntılarıyla anlatılmasıdır.
·        Roman, Türk edebiyatına çevriler yoluyla girmiştir.
·        Dünya edebiyatındaki ilk modern roman, Cervantes' in “Don Kişot” adlı eseridir.
·        İlk çeviri roman, Yusuf Kamil Paşa'nın Fransız yazar Fenelon' dan çevirdiği “Telamak” adlı eserdir.
·        İlk yerli roman, Şemsettin Sami’nin “Taaşuk-ı Talat ve Fitnat” adlı eserdir.
·        İlk edebi roman, Namık Kemal’in  “İntibah” adlı eseridir.
·        Tarihi ilk roman, Namık Kemal'in “Cezmi” adlı eseridir.
·        Realist ilk roman, Recaizâde Mahmut Ekrem' in “Araba Sevdası” adlı eseridir.
·        Batılı anlamda ilk roman,  Halit Ziya Uşaklıgil' in “Mai ve Siyah” adlı eseridir.
·        Psikolojik ilk roman, Mehmet Rauf' un “Eylül” adlı eseridir.    

2-Hikaye (Öykü) :
·        Yaşanmış veya yaşanması muhtemel bir olayın yer ve zaman ögesiyle birlikte anlatılmasıdır.
·        Hikaye türü Türk edebiyatında çok eskidir.
·        Ancak Batılı anlamdaki ilk eserler Tanzimat döneminde verilmiştir.
Hikaye, ikiye ayrılır.

Olay Hikayesi(Klasik Hikaye ve Maupassant Tarzı):
·        Olay etrafında şekillenen hikayelerdir.
·        Bu türün ilk ve en önemli örneklerini Guy de Maupassant  vermiştir.
·        Onun için Maupassant tarzı olarak da bilinir.
·        Türk edebiyatındaki en önemli temsilcisi Ömer Seyfettin'dir. 

Durum Hikayesi ( Modern Hikaye- Çehov Tarzı):
·        Herhangi bir durum etrafında şekillenen bu hikaye türünün en önemli temsilcisi Anton Çehov’dur.
·        Türk edebiyatında ise Sait Faik ile Memduh Şevket bu tarzda hikayeler yazmışlardır.
·        Dünya Edebiyatındaki ilk hikaye örneği İtalyan Baccacio'nun “Decameron” adlı eseridir.
·        Türk edebiyatındaki ilk hikaye örnekleri Ahmet Mithat Efendi'nin “Letâif-i Rivayet” adlı eseridir.
·        Batılı anlamda ilk hikate  ise Sami Paşazâde Sezâi'nin “Küçük Şeyler” adlı eseridir.

Hikaye ile Romanın Karşılaşılaştırılması:
·        Hem hikaye hem de roman olmuş veya olması muhtemel bir olayı anlatır.
·        Hikayede tek olay varken romanda iç içe geçmiş birden fazla olay vardır.
·        Bu yüzden hikaye daireye, roman ise apartmana benzetilir.
·        Hikayede şahıs kadrosu azken romanda kalabalıktır.
·        Hikayede yer,olay,zaman üçlüsü varken romanda serim düğüm, çözüm üçlüsü vardır.

3-Masal:
·        Olağanüstü olayların olağanüstü karakterlerle anlatıldığı sözlü edebiyat ürünleridir.
·        Masallar anonimdir.
·        Masallarda dini ve milli motiflere hemen hiç yer verilmez. Bu yönüyle destan ve efsaneden ayrılır.
·        Masallarda yer ve zaman kavramları  yoktur.
·        Masalların hemen hepsi tekerlemeyle başlar.
·        Masallar Doğu edebiyatı ürünüdür ve didaktiktir.
·        Masallarda olaylar tamamen hayal ürünüdür ve masallarda miş'li geçmiş zaman kullanılır.
·        Masallarda iyi kahramanlar ödüllendirilirken, kötüler cezalandırılır.

4-Efsane:
·        Bir inanış sonuncu ortaya çıkan ve olağanüstülüklerin görüldüğü metinlerdir.
·        Efsaneyi  masaldan farklı olan en önemli yön, efsanenin  herhangi bir inanış sonucunda ortaya çıkmasıdır.

5-Fabl:
·        Kişiyi düşündürmek veya eğitmek amacıyla insan dışındaki canlı ve cansız varlıkların konuşturulmasıdır.
·        Türk Edebiyatındaki ilk fabl örneği Şeyhi'nin “Harname” adlı mesnevisidir.

6-Destan:
·        Bir milleti ilgilendiren olaylar çerçevesinde şekillenen, yiğitlik ve olağanüstülükler üzerine kurulmuş, uzun manzum hikayelerdir.
İkiye ayrılır:

a-Doğal  Destan
·        Toplumu derinden etkileyen savaş, göç,kıtlık,gibi olaylar sonucu söylenen manzum hikayelerdir.
·        Destanlar epik şiirlerdir.
·        Destanlar kendisini oluşturan milletin dini ve milli motifleriyle yüklüdür. Bu yönüyle destanlar masallardan ayrılır.
·        Uyak ve kafiye düzeni oluşturulduğu ulusun özelliklerine göre değişir.
·        Destanlarda hem gerçek hem de gerçeküstü olaylar verilir.
·        Destanlardaki gerçeküstü olaylar çıkarıldığında destanlar, tarihi belge sayılabilir.
·        Doğal destanların tamamı anonimdir.

1-Dünya Edebiyatındaki Doğal Destanlar:
·        Şehname:                                İran 
·        Olieda ve Odiesa:                   Yunan
·        Nibelungen:                            Alman
·        Kalevela:                                 Fin
·        Şinto:                                       Japon
·        İgor:                                         Rus
·        Chanson  de Roland:               Fransız
·        Ramayana --Mahabarda:        Hint
·        La Cid:                                    İspanyol
·        Beowulf:                                 İngiliz
·        Gılgamış:                                Sümer

2-Türklerin Doğal Destanları:
·        Alper Tunga:                          Saka
·        Şu:                                           Saka
·        Oğuz Kağan Destanı:             Hun
·        Ergenekon:                             Göktürk
·        Bozkurt:                                  Göktürk
·        Göç:                                        Uygur
·        Türeyiş:                                  Uygur
·        Manas:                                    Kırgız

b-Yapay Destanlar:
·        Bir şair veya sanatçının tarihi bir olaydan etkilenip onu destan şeklinde anlatmasıdır.
·        Yapay destanları doğal destanlardan ayıran en önemli özellik  söyleninin  belli olmasıdır.
·        Yapay destanlar; şair veya sanatçının bireysel üretkenliğine dayanan ve sanatsal amaçlı yazılan destanlardır.

1-Dünya Edebiyatındaki Yapay Destanlar:
·        Kaybolmaş Cennet         J. Mihton - İngiliz
·        Kurtarılmış Kudüs         Tasso - İtalya
·        Çılgın Orlanda               Ariosto - İtalya
·        İlahi Komedya               Dante - İtalya

2-Türklerin Yapay Destanları:
·        Genç Osman Destanları             Kayıkçı Kul Mastafa
·        Çanakkale Destanı                      Mehmet Akif Ersoy
·        Üç Şehitler Destanı                     Fazıl Hüsnü Dağlarca
·        Kuvay-i Milliye Destanı              Nazım Hikmet
·        Sakarya Meydan Muharebesi   Ceyhin Akif Kansu

Yorumlar